Isnin, 10 Januari 2011

Memo untuk FAM

 


 
SEDAR atau tidak, Malaysia sebenarnya mempunyai beberapa pemain berbakat yang sedang menimba ilmu di luar negara.
Adakah Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) menyedarinya atau 'buat-buat' tak sedar?

Minggu lalu, Menteri Belia dan Sukan, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek mengumumkan bahawa kerajaan tidak akan mengambil jalan pintas dalam program pembangunan atlet dan komited mahu melahirkan atlet bertaraf dunia dari kalangan rakyat tempatan.

Beliau mengeluarkan penjelasan tersebut seba- gai respons terhadap cadangan menggunakan khidmat pemain negara lain bagi mewakili pasukan kebangsaan khususnya bola sepak.
Pendirian Ahmad Shabery itu mendapat sokongan daripada beberapa peminat sukan tempatan yang mahu melihat kecemerlangan sukan negara seha- rusnya digalas oleh anak tempatan.

"Saya sebagai warganegara Malaysia bersetuju dengan kenyataan Datuk Shabery mengenai perkara ini," jelas seorang peminat, Ghzalie Zali yang meluahkan pandanganya melalui e-mel kepada Kosmo!
Menurutnya, beliau tidak bersetuju dengan cadangan mengimport ahli sukan kerana ia bukan produk tulen yang dilahirkan oleh negara.

Katanya lagi, sejak beberapa hari lalu, ramai di kalangan peminat bola sepak tempatan membica- rakan kewajaran menggunakan khidmat pemain negara lain bagi mewakili pasukan kebangsaan khususnya bola sepak.

"Langkah tersebut tidak wajar kerana Malaysia tidak ketandusan ahli sukan berwibawa. Cuma yang kurangnya, persatuan sukan kebangsaan tidak berfungsi dengan baik untuk melahirkan atlet berwibawa," jelasnya.
Dalam sukan bola sepak, terdapat ramai anak tempatan yang mula melakar nama dengan kelab- kelab terkemuka di luar negara.

FAM sebagai badan induk bola sepak di negara ini seharusnya melakukan sesuatu untuk mencari anak tempatan ataupun yang berdarah Malaysia sedang bermain di luar negara.
Mereka ini harus dibawa balik ke bumi Malaysia untuk memperkuatkan skuad kebangsaan yang masih mengalami nasib terumbang-ambing di pentas antarabangsa.

Beberapa pemain tempatan yang dikenal pasti sedang menimba ilmu di luar negara adalah Brendan Gan, Takashi Takeda, Nicholas Chan, Tham Sheang Sung dan Ash Hameed.
Brendan dilahirkan pada 3 Jun 1986 di Suther- land Shire, Sydney, Australia dan bapanya berasal dari Seremban, Negeri Sembilan.

Brendan disebut-sebut sebagai salah seorang pemain paling berbakat di Australia yang mewakili kelab Sydney FC dan bermain di posisi midfield.
Takashi Takeda pula dilahirkan pada 27 Julai 1986 di Pulau Pinang dan kini bermain dalam Liga Jepun (Liga-J Divisyen 2) dengan kelab Fagiano Ogayama FC dan bermaian di posisi pertahanan tengah dan bek kanan.

Nicholas Chan, 19, adalah anak kepada pemilik kelab Cardiff City iaitu Datuk Chan Tian Ghee.
Dia dianggap pemain serba boleh yang menjana bahagian tengah.
Tham Sheang Sung pula merupakan anak kepada pasangan Tam Yung Tong (bapa) dan Ang Hui Chin (Ibu) yang berumur 15 tahun bermain di Liga J (Divisyen 2) dengan kelab FC Yokohama.
Ash Hameed, 13, yang berasal dari Selangor kini dikatakan telah mengikat kontrak selama 2 tahun bersama pasukan Queens Park Rangers (QPR).

Bapanya pernah bermain bersama skuad belia negara dan Selangor pada tahun 1988 hingga 1990.
Apa yang diharapkan adalah agar FAM membuka mata dan memantau perkembangan pemain-pemain terbabit yang boleh menjadi aset kepada skuad kebangsaan.
Mereka adalah pemain-pemain yang berbakat dan negara akan kerugian andainya pemain-pemain tersebut hilang begitu sahaja.

Persoalannya, mahukah pemain-pemain ini beraksi dalam liga tempatan yang kurang menyediakan persaingan berbanding di Jepun dan England?

Tiada ulasan:

Laman PFKE.com akan kembali gegar Liga M

Setelah hampir 5 tahun menyepi, Laman PFKE.com akan kembali berkarya dan menyampaikan maklumat terkini mengenai pasukan bolasepak K...