Ahad, 24 April 2011

El Clasico 26 April 2011: Juara Piala Malaysia vs Juara Liga Super

Pertembungan Kelantan dengan Selangor merupakan perlawanan 
yang cukup dinanti-nantikan oleh para peminat bolasepak Malaysia setiap tahun.

Jom Kita layan sikit pertemuan yang akan berlangsung minggu depan, 26 April 2011 di antara Juara Piala Malaysia 2010, Kelantan dengan Juara Liga Super 2010, Selangor..  Kelantan pada ketika  ini berada dalam  momentum  kemenangan yang cukup membanggakan  dengan menjaringkan 9 gol dalam  dua perlawanan terakhir mereka sebelum mereka bakal  menerima kunjungan Red Giants ke Kota Bharu..

Kredit picture to: [Userun Useoff] http://www.facebook.com/userunPhotography
Kombinasi antara Daudsu dan Norshahrul mula menampakkan
hasil yang cukup lumayan kepada The Red Warriors musim  ini.


Nak tahu rekod pertemuan mereka tak? ini kira macam El Classico juga nie..hehe...macam Real lawan Barca la katakan... Bagi Kelantan,  mereka dilihat agak kebal musim  ini di Kota Bharu dan selalunya pasukan lawan pasti pulang sedikit hampa...  Kalau pihak lawan bernasib baik, mereka akan pulang dengan sekurang-kurangnya satu mata  sepertimana Sabah dan Terengganu sebelum ini..


Sat29/01/11SULSelangor0 - 2KelantanView eventsMore info
Fri15/10/10MACKelantan3 - 0SelangorMore info
Tue12/10/10MACSelangor0 - 0KelantanMore info
Sat10/07/10SULSelangor1 - 1KelantanView eventsMore info
Fri12/03/10SULKelantan0 - 0SelangorMore info
Sat25/04/09FACSelangorP 1 - 1 KelantanMore info
Sat11/04/09SULKelantan1 - 1SelangorView eventsMore info
Sat28/02/09SULSelangor3 - 0KelantanView eventsMore info
Tue15/07/08MACSelangor4 - 1KelantanMore info
Mon30/06/08MACKelantan5 - 2SelangorMore info


Sebanyak 10 pertemuan sebelum  ini, Kelantan hanya menang 3 perlawanan perlawanan iaitu 2 di Kota Bharu dan  satu di Shah Alam.  Selangor pula memenangi 2 perlawanan iaitu kedua-duanya di Shah Alam. 5 baki perlawanan lagi menyaksikan mereka hanya mampu seri baik di  Kota Bharu mahupun di Shah Alam.

Norshahrul Idlan Talaha bakal menjadi
sandaran utama Kelantan menjelang
pertemuan  dengan Selangor minggu depan

Jika dilihat pada prestasi semasa kedua-dua pasukan, Kelantan dilihat mampu memberi saingan yang cukup sengit kepada Selangor meskipun Kelantan dilihat kurang konsisten sebelum ini.

Musim ini, Kelantan bakal mengulangi tahun lalu yang menyaksikan mereka bertemu 4 kali  dengan Selangor dan pastinya hanya kemenangan sahaja yang mampu memastikan Kelantan kembali mencipta sejarah dengan menumbangkan Gergasi Merah itu.

Kredit Picture to: [Userun Useoff] http://www.facebook.com/userunPhotography
Kapten Kelantan,Mohd Badri Radzi(kiri) dilihat semakin menjadi meskipun dirinya
kini sudah dimamah usia dan pada perlawanan penting nanti, beliau antara 'key player.'

Dengan kebangkitan prestasi Mohd Badri Radzi dan Norshahrul Idlan Talaha, Kelantan mungkin tidak akan mengalami masalah yang serius untuk berdepan dengan musuh  ketatnya itu.

Ketajaman Norshahrul antara kunci kejayaan
The Red Warriors musim ini meskipun terpaksa
melepaskan tiga tonggak penting pada awal musim.

Norshahrul yang kini telah meledakkan 11 gol daripada 14 perlawanan pasti akan sentiasa dikawal oleh pihak lawan dan beliau pastinya tidak ingin lagi dirinya dikawal ketat seperti mana dikawal pertahanan T-Team tempoh hari.

Benarkah Stadium Sultan Muhammad KeIV stadium keramat Kelantan? ya,,memang betul. Bukan angkuh tetapi begitulah ceritanya musim ini.. Kelantan masih kekal kebal di kubu dengan bantuan sorakan 'wira merah' yang kuantitinya berpuluh-puluh ribu yang sanggup memenuhi setiap pelusuk ruang stadium semata-mata untuk menyokong The Red Warriors 'mereka'.

Kelibat Hardi Jaafar perlu diberi perhatian memandangkan
pemain ini merupakan antara pemain yang cukup berpengalaman
terutama sekali ketika bertemu Kelantan sebelum  ini.

Pemain Selangor seperti Hardi Jaafar pastinya akan menjadi senjata sulit K. Devan memandangkan pemain itu antara pemain senior yang cukup berkaliber dalam kem Red Giant itu. Kepakarannya melakukan rembatan dari jarak jauh pastinya memerlukan pengawasan terbaik oleh Khairul Fahmi seandainya Kelantan tidak mahu berputih mata.

Seorang lagi pemain Selangor yang juga merupakan Kapten skuad bolasepak Kebangsaan, Mohd Shafiq Rahim juga mempunyai kemahiran dan teknik permainan yang hampir sama  dengan Hardi. Namun, faktor usianya yang masih muda ternyata memberi kelebihan buatnya untuk melakukan yang terbaik berbanding Hardi.
Kebijaksanaan Shafiq Rahim menghidu peluang merupakan
senjata utama miliknya selain beliau memiliki larian yang cukup baik.

Benarkah Stadium Shah Alam Kebal? tidak  juga...  sebab Kelantan dan T-Team telah pun membuktikan bahawa Stadium SA tidak lagi sekebal era 90-an..  Apa-apa pun,  Kelantan perlu berhati-hati andainya ingin bergelar Juara tiga Piala Musim ini....Piala Sumbangsih sudah...Piala FA  ? masih Semi final...Liga Super  ? masih tangga ketiga...Piala malaysia  ? insyaAllah, kita cuba pertahankan.....Aminn...


Tiada ulasan:

Laman PFKE.com akan kembali gegar Liga M

Setelah hampir 5 tahun menyepi, Laman PFKE.com akan kembali berkarya dan menyampaikan maklumat terkini mengenai pasukan bolasepak K...